Jutro rozpoczyna się w Poznaniu Retro Motor Show

Już jutro, 26 października, na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich rozpoczynają się targi Retro Motor Show. Do 28 października aż pięć pawilonów wystawienniczych wypełnionych będzie klasyczną, piękną motoryzacją. Będzie co podziwiać, bowiem w Poznaniu zobaczymy cały przekrój motoryzacji XX wieku. Wśród prezentowanych eksponatów  znajdziemy rowery, motorowery, motocykle, samochody, autobusy, ciągniki, wozy policyjne i strażackie a nawet czołgi, pojazdy wojskowe, tramwaj i armatę.

„Retro Motor Show to żywa lekcja historii, która doskonale wpisuje się w obchody 100-lecia Odzyskania Niepodległości oraz 100-lecia Powstania Wielkopolskiego. Wątki niepodległościowe i powstańcze będą miały swój silny akcent także wśród prezentowanych pojazdów” – powiedział dyrektor targów, Bartosz Dembiński. „Przygotowaliśmy liczne atrakcje w tym strefy mody z poszczególnych dziesięcioleci, strefę retro tuningu, a dla pasjonatów ratujących motoryzacyjne dzieła sztuki – Akademię Renowacji” – dodał dyr. Dembiński.

Trzecia już edycja targów Retro Motor Show bez wątpienia przyciągnie tłumy zwiedzających, których z roku na rok przybywa. W zeszłym roku na pasjonatów czekało  600 pojazdów zgromadzonych na 29 tysiącach metrów kwadratowych powierzchni Międzynarodowych Targów Poznańskich. W tym roku liczymy na jeszcze więcej!  Bogata i zróżnicowana ekspozycja prezentująca nie tylko pojazdy zabytkowe, ale również metody ich renowacji prezentowane w strefie Akademii Renowacji wyróżnia te targi spośród pozostałych wydarzeń branżowych. Wśród tegorocznych nowości Retro Motor Show znajdą się m.in. specjalne strefy tematyczne:

  • Retro Tuning
  • Retro Moda i Uroda – dla Pań i Panów chętnych na stylizację z minionych dekad
  • Retro Hobby Band z muzyką graną na żywo

Imponujące ekspozycje zaprezentuje m.in. Porsche Club Poland z autami przywiezionymi prosto z Muzeum Porsche w Stuttgarcie oraz Automobilklub Wielkopolski, na którego stoisku zobaczymy przekrój motoryzacji od początków XX wieku po lata PRL-u. Będziemy mogli podziwiać m.in. pokój i warsztat H. Forda z imitacją taśmy produkcyjnej, mechaników pracujący przy pojazdach oraz samego Henry’ego siedzącego przy biurku. Nie zabraknie również pojazdów sportowych z lat 20-tych, okres PRL-u będą reprezentować pojazdy rządowe i milicyjne, znajdzie się nawet stacja CPN oraz pojazdy „zza żelaznej kurtyny”, o których marzyliśmy w latach 70-tych i 80-tych. A na koniec pojedziemy na… wakacje w stylu PRL. Automobilklub Wielkopolski odwiedzi nas z wyjątkową wystawą z okazji 100-lecia Odzyskania Niepodległości. Ogromne stoisko zajmie teren ponad 2000 metrów kwadratowych na których znajdziemy „symboliczne” 100 pojazdów z okazji 100-lecia Niepodległości – to precedens w historii targów Retro Motor Show. Dodatkowo na stoisku Automobilklubu usłyszymy muzykę na żywo oraz będziemy mieli okazję wziąć udział w konkursach oraz innych atrakcjach, które zostały dla Państwa przygotowane przez członków klubu.

Strefa wojskowa będzie reprezentowana jeszcze mocniej niż w roku ubiegłym, znajdą się na niej pojazdy z okresu Powstania Wielkopolskiego, a do czołgu M60 dołączy w tym roku drugi, ale to będzie niespodzianka, którą zwiedzający poznają osobiście. Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie będzie świętować na swoim stoisku 40 rocznicę uruchomienia produkcji samochodu Tarpan Honker w poznańskim Antoninku. A to zaledwie kilka przykładów spośród ponad 100 przygotowywanych stoisk.

W związku z obchodami 100-lecia odzyskania Niepodległości, Muzeum Wojska Polskiego zaprezentuje na Retro Motor Show kilka wyjątkowych eksponatów z ponad 250 tysięcy zgromadzonych zbiorów. Na zwiedzających czekać będą między innymi:

77 mm armata polowa wz.1896

Wojsko Polskie, w początkowych latach swojego istnienia zdobyło z różnych źródeł sprzęt artyleryjski dziesiątek wzorów i kalibrów. Wśród armat polowych znalazła się także niemiecka armata 7,7 cm FK 1896 n.A., która w Polsce otrzymała oznaczenie 77 mm armata polowa wz.1896. Armaty pochodziły ze składnic niemieckich znajdujących się na terenie Polski oraz w ramach sprzętu zdobytego na Pomorzu oraz przez Wojska Wielkopolskie

Czołg  średni M 60 A1

Czołg M 60 powstał w 1957 r. W 1959 zawarto z Chryslerem kontrakt na seryjną produkcję.
W 1960 wszedł na stałe do uzbrojenia armii USA i następnie do armii 22 państw. Czołg odnosił ogromne sukcesy na frontach świata i nieustannie jest modernizowany.

Putiłow-Austin – rosyjski samochód pancerny

Wzorowany na eksportowanych do Rosji samochodach pancernych firmy Austin. Pojazdy Putiłow-Austin stanowiły podstawę uzbrojenia rosyjskich pododdziałów samochodów pancernych podczas I wojny światowej a później były wykorzystywane podczas walk rewolucji październikowej i późniejszej wojny domowej toczących się na terenie ZSRR.

Podczas wojny polsko – bolszewickiej 1920 roku armia polska zdobyła ok. 20 wozów Putiłow-Austin, które wykorzystywała militarnie przeciw bolszewikom. Kilka z nich było jeszcze w latach 30. na wyposażeniu Wojska Polskiego.

Toyota Land Cruiser

Lekko opancerzona wersja znanego japońskiego samochodu terenowego. Od wersji cywilnej różni się pancernymi szybami i drzwiami. Land Cruisery pojawiły się w 1953 roku i po wielu zmianach ich nowe modele są wytwarzane do dziś, choć obecnie w ogromnej większości są to wersje cywilne. W ostatnich latach samochody te stały się popularne wśród wszelkich formacji paramilitarnych w Afryce i na Bliskim Wschodzie, gdzie często można spotkać prowizorycznie opancerzone i uzbrojone egzemplarze.

Prezentowana Toyota należała do Biura Ochrony Rządu i była używana do ochrony polskich dyplomatów w Iraku. Dwa razy wyszła cało z zamachów. Ślad po jednym z nich można nadal zobaczyć na tylnej szybie. Po wycofaniu ze służby jesienią 2013 roku samochód trafił do zbiorów Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu.

Foto: MTP

 

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
eanet.pl