Genewa Motor Show 2021 odwołane. Być może na zawsze
Przedwczoraj Komitet i Rada Fundacji Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie (FGIMS) – organizatorzy największego w Europie pokazu samochodowego, anulowali przyszłoroczny Motor Show w Genewie. Już anulowali, choć do ewentualnego salonu 2021 jest jeszcze rok.
Genewski Salon Samochodowy to najpopularniejszy i najbardziej prestiżowy pokaz motoryzacyjny na świecie. Organizowany jest od 1905 roku. W tym roku miał się odbyć w terminie 3-15 marca. Byłaby to jubileuszowa 90 edycja, którą odwołano z powodu koronawirusa na sześć dni przed otwarciem. Wszystko było gotowe. Zapowiadano ponad 900 aut oraz 150 premier światowych i europejskich. Wydano akredytację dla 10 tysięcy dziennikarzy, spodziewano się ok. 600 tysięcy gości. Fundacja straciła 11 mln franków szwajcarskich.
Salon samochodowy to żyła złota w budżecie Genewy
Władze kantonu Genewa na tydzień przed otwarciem salonu ogłosiły zakaz organizowania wydarzeń publicznych dla więcej niż 1000 osób. A Motor Show to największa impreza masowa organizowana w Szwajcarii. Co roku zapewniała genewskiemu kantonowi wpływy w wysokości 200 milionów franków, to jest ponad 830 milionów złotych. Znakomicie zarabiały przy okazji hotele, restauracje, sklepy, taksówkarze itd. Korzystała na tym nie tylko sama Genewa, ale i okoliczne miejscowości, nawet po francuskiej stronie, gdzie nocowali odwiedzający targi. Jak zawsze przy okazji targów.
Władze kantonu zaoferowały organizatorom salonu pożyczkę w wysokości 17 mln franków szwajcarskich (ok. 70 mln zł), ale z terminem spłaty do czerwca 2021 r. Fundacja przeprowadziła rozpoznanie wśród swoich wystawców czy zdecydowani są wziąć udział w przyszłorocznym Motor Show. Większość, która wzięła udział w ankiecie, stwierdziła, że „prawdopodobnie nie wezmą udziału w edycji 2021 i woleliby, aby kolejna impreza odbyła się w 2022 r.” I chodziło nie tylko o zagrożenie wirusem.
Katia Rechtsteiner – rzeczniczka Mercedes-Benz powiedziała: „Cały przemysł motoryzacyjny przechodzi transformację, szczególnie w zakresie digitalizacji. Oczywiście obejmuje to także sposób, w jaki zaprezentujemy nasze produkty w przyszłości (… ). Sami zadajemy sobie pytanie: jaka jest najlepsza platforma dla naszych różnych tematów? Wirtualna czy może osobista? Dlatego nie wybieramy jeszcze jednej lub drugiej opcji na przyszłość”.
W tej sytuacji Fundacja ogłosiła, że rezygnuje z pomocy władz kantonu i zaoferowała sprzedaż imprezy właścicielowi hal wystawienniczych Palexpo SA, gdzie każdej wiosny odbywa się salon motoryzacyjny. Do porozumienia nie doszło.
Czy koniec ery wielkich targów?
Jeszcze dzisiaj można oglądać internetowe konferencje, prezentacje, pokazy , debiuty i premiery czołowych marek samochodowych po odwołaniu salonu genewskiego.
Audi, BMW i Mercedes-Benz transmitowały na żywo nowe modele na własnych kanałach jako alternatywę dla realnych targów. Większość marek uznała swoje odsłony online za udane, co może oznaczać odejście w najbliższej przyszłości od wielkich i drogich targów, salonów i pokazów. BMW podkreślało, że Genewa to jedno z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu światowego przemysłu samochodowego. Ale niemiecki producent luksusowych samochodów zorganizował „cyfrową konferencję prasową”, aby zaprezentować swój elektryczny samochód koncepcyjny i4, co w ocenie ekspertów było inicjatywą bardzo udaną.
Audi zaprezentowało także alternatywnie nowego A3 Sportback w internecie. „Nie ma wątpliwości, że wirus przyspieszy i tak już silny ruch odchodzenia od tradycyjnych pokazów samochodowych” – twierdzi Michael Dunne, dyrektor generalny firmy konsultingowej ZoZo Go. Konsumenci mogą gromadzić ogromne informacje o produktach za pośrednictwem internetu – i robią to, szczególnie młodsze pokolenie” – dodał.
Znamienna jest wypowiedź Miki Flewitta, dyrektora naczelnego McLarena, który powiedział, że prezentacja online była „fenomenalnym sukcesem z ogromną globalną publicznością oglądającą transmisję na żywo i chociaż jest to ekscytujący format, który będziemy dalej eksplorować, to pokazy motoryzacyjne pozostają nadal skuteczną platformą do interakcji zarówno z mediami, jak i naszymi klientami” –
Nie ulega wątpliwości, ze internet rozjeżdża targi i wszystko, co się nie przystosowało do nowych form przekazu i nowych wymagań odbiorców. Internet zmienił horyzont nie tylko mediów, ale też wszelakich przyległości, w tym targów, zwłaszcza technologicznych i samochodowch. Targi CEBIT, które przez lata były innowacyjną ikoną już nie istnieją.
Zdefiniować targi na nowo
Wkroczyliśmy w erę targów hybrydowych, czyli wydarzeń na żywo z wirtualnym rozszerzeniem. A do podstawowych funkcji, jak wspieranie marek i producentów, kupców i sprzedawców innowatorów i mediów – należy dopisać nowe.
Ilustracje: materiały prasowe
Oby prawdą było, że wkroczyliśmy! Czy aby nie wypadamy z gry jako organizatorzy? Samorząd targowy jak i liderzy rynku targowego zapewne mają już gotowe propozycje; wszak o konkurencji targów z innymi narzędziami marketingu w zakresie efektywności kontaktów biznesowych mówi się od około ćwierć wieku.
Alek Kuca: Targi hybrydowe są kołem ratunkowym w okresach, kiedy targi, z różnych powodów, toną. Nasz samorząd targowy od pięciu lat uprawia prymitywną propagandę, że polskie targi nigdy nie były w tak znakomitej kondycji jak właśnie w ostatnich trzech latach. Tak piszą w koszmarnie opóźnionych Raportach Targowych PIPT. Niech się ratują topielcy, nie my! Teraz wszystko pójdzie w koszty COVID -19. PROBLEM W TYM, ŻE OD 2015 ROKU, OD EPOKI PRZEMYSŁAWA TRAWY,… Czytaj więcej »