Messe Düsseldorf to sieć na skalę globalną
Rozmowa z Prezesem Zarządu Messe Düsseldorf GmbH Wernerem M. Dornscheidtem
- Na jakich rynkach, z iloma imprezami i w ilu krajach działa Messe Düsseldorf?
Messe Düsseldorf to sieć na skalę globalną. Posiadamy 8 spółek zależnych, 76 partnerów w 140 krajach i w sumie około 70 wydarzeń własnych, ponadto udziały w wydarzeniach i imprezach kontraktowych za granicą, co sprawia, że jesteśmy międzynarodowym brokerem innowacji dla wystawców i zwiedzających w pięciu obszarach specjalizacji: maszyny, urządzenia i wyposażenie, handel, rzemiosło i sektor usług, medycyna i zdrowie, moda i styl życia oraz rekreacja.
Z grupą naszych globalnych portfolio w czterech branżach, takich jak: przetwórstwo i opakowania, zdrowie i technologie medyczne, tworzywa sztuczne i guma, metale i technologie przepływu – ale również z innymi targami dotyczącymi wina, karawaningu, druku, szkła i bezpieczeństwa pracy – jesteśmy obecni
na najważniejszych, najlepiej rozwijających się rynkach na świecie.
- Jak ocenia Pan światowy rynek targowy ?
Przemysł targowy jest skutecznym modelem i stanowi istotny czynnik gospodarczy. Na całym świecie wydarzenia lokalne i regionalne zyskują na znaczeniu. Wprowadzając tematy wiodących targów na rynek, uwzględniamy to w naszych globalnych portfolio. Największe światowe targi w Düsseldorfie stanowią
przy tym główny magnes przyciągający publiczność z całego świata. Posiadamy 23 imprezy targowe, które są numerem 1 i zajmujemy pierwsze miejsce
pod względem internacjonalizacji na targach dóbr inwestycyjnych. W 2017 roku na nasze wydarzenia własne dotyczące branży maszyn, urządzeń i wyposażenia przybyło nad Ren około 74 procent wystawców oraz 73 procent gości handlowych z zagranicy. W sumie na targi w Düsseldorfie przybyli klienci ze 180 państw.
- Które rynki dają największe szanse sukcesu pod względem targowym?
Na wszystkich kontynentach i we wszystkich krajach, w których wzrost gospodarczy utożsamiany jest ze zrównoważonymi strukturami, my, światowy lider
na rynku targów dóbr inwestycyjnych możemy przyczynić się do tworzenia sieci regionalnych i międzynarodowych uczestników rynku. Nasze doświadczenie
w branży i sieć kontaktów, którą dzięki wiodącym targom w Düsseldorfie budowaliśmy przez dziesięciolecia, pomagają nam to osiągnąć. Wspólnie z naszymi radami doradczymi do spraw wystawców, międzynarodowymi stowarzyszeniami branżowymi, organizacjami technologicznymi i handlowymi oceniamy nowo rozwijające się rynki, ponieważ nadal koncentrujemy się na wzroście za granicą i rozszerzamy nasze globalne portfolio – szczególnie w regionie gospodarczym Azji oraz Ameryki Północnej i Południowej. Rozpoczęliśmy również nasze pierwsze dobrze zapowiadające się wydarzenia w Afryce Północnej. Ważne jest, aby dostosować globalne zasady biznesu do specyfiki kulturowej każdego rynku.
- W ostatnim czasie powstały spółki siostrzane Messe Düsseldorf w Azji. Może Pan coś więcej o tym opowiedzieć ?
Messe Düsseldorf jest silnie obecne w Azji. I to już od lat. W Indiach działamy już od 2001 roku, a w 2007 założyliśmy tam również własną filię. Dzięki temu jako jedna z pierwszych spółek targowych dostrzegliśmy potencjał tego rynku i otworzyliśmy go dla naszych klientów. Posiadamy w sumie pięć azjatyckich spółek zależnych: w New Delhi, Tokio, Hong Kongu, Szanghaju i Singapurze oraz dodatkowo 27 zagranicznych przedstawicielstw obsługujących łącznie
33 kraje. Mamy więc bardzo dobrą pozycję w Azji, zarówno pod względem przychodów na nasze targi w Düsseldorfie, jak również pod względem wydarzeń własnych na tych ważnych, rozwijających się rynkach.
- Jak reagują światowe rynki na Państwa nowe projekty targowe?
Messe Düsseldorf opiera się na planowaniu strategicznym. Dane ekonomiczne dot. branż, krajów i regionów, które skrupulatnie analizujemy i oceniamy,
są podstawą do realizacji nowych projektów. Na nowy rynek wkraczamy w momencie, kiedy widzimy tam rzeczywistą potrzebę. Punktem odniesienia dla naszych działań i zarazem potwierdzeniem tego podejścia jest sukces naszych wystawców i odwiedzających targi. Dlatego też regularnie otrzymujemy aprobatę gospodarki i polityki.
- Czym są targi w Düsseldorfie dla polskich wystawców?
Polska i Niemcy są ważnymi partnerami handlowymi, co znajduje również odzwierciedlenie w naszych targach. Targi w Düsseldorfie są sposobem zaistnienia polskich firm na rynku niemieckim i europejskim. Tutaj możesz pozyskać nowe kontakty i klientów, a jednocześnie zaprezentować się jako firma działająca
na arenie międzynarodowej. W roku 2017 w targach w Düsseldorfie udział wzięło 315 wystawców i 11 778 gości z Polski. Większość wystawców prezentowała swoje firmy na targach EuroShop i Medica, natomiast zdecydowanie najwięcej odwiedziło targi interpack.
- Które z imprez Messe Düsseldorf cieszą się największą popularnością i uznaniem?
Oczywiście będą to wiodące targi na świecie z grupy naszych czterech globalnych portfolio. Prezentują się one jako platformy globalnych marek i często są decydującym czynnikiem w osiągnięciu sukcesu przez naszych klientów. Liderem są targi K, z 4 239 gośćmi z Polski. Na drugim miejscu targi drupa, a także już wspomniane targi interpack i EuroShop, które również odgrywają ważną rolę dla odpowiadających im branżom w Polsce.
- Jaki wpływ na targi mają nowe technologie, cyfryzacja oraz internet ?
Już w ciągu ostatnich dwudziestu lat wiele się zmieniło i dziś dzięki mediom cyfrowym mamy całkiem nowe możliwości dotarcia do klientów. Dużą część naszej sprzedaży przetwarzamy cyfrowo. Wiele procedur dotyczących przepływów pracy podlega digitalizacji. Jednakże trwająca transformacja przemysłu nadal wymaga przekonywującej strategii cyfrowej. Dla Messe Düsseldorf jest to kluczowe i zarazem ambitne zadanie na nadchodzące lata, w które jesteśmy w pełni zaangażowani. Naszym celem jest wczesne rozpoznanie nowych wymagań wystawców i zwiedzających oraz odpowiednie dostosowanie naszej działalności do ich potrzeb.
- Jakie są plany Messe Düsseldorf ?
Głównym filarem naszych planów na przyszłość jest rozwój nowych narzędzi i usług cyfrowych. Kolejne zadanie to kontynuacja naszej międzynarodowej strategii wzrostu, która bazuje na wydarzeniach z grupy czterech globalnych portfolio. W związku z tym podejmujemy współpracę na rynkach rozwijających się i realizujemy nowe regionalne projekty targowe. Coraz bardziej poszerzamy naszą obecność na rynkach o wysokim potencjale wzrostu, takich jak np. Indie.
W ten sposób udało nam się zwiększyć udział sprzedaży za granicą z 16,5% w 2016 roku do nieco ponad 19% w 2017 roku. W nadchodzących latach konsekwentnie zwiększymy sprzedaż zagraniczną do 25 procent. Trzecim filarem naszej strategii jest optymalizacja terenów targowych w Düsseldorfie.
Do 2030 roku planujemy zainwestować 650 milionów euro w całkowitą modernizację i przebudowę wejścia południowego i w nową halę nr 1. W ten sposób
na południu naszych terenów targowych powstanie prawdziwa architektoniczna atrakcja – już wkrótce zobaczycie to Państwo w czasie podejścia do lądowania w Düsseldorfie. Zakończenie budowy planowane jest jesienią 2019 roku.
Dziękuję za rozmowę
Rozmawiała
Agnieszka Matczyńska