News według Marka Hendrykowskiego. Etyka komunikacji
Profesor Marek Hendrykowski swoją książkę o epoce społeczeństwa newsów, o komunikowaniu się w dzisiejszych czasach i o wszechogarniających nas newsach – zaczyna tak: „ Rzecz nie w nadmiarze informacji, lecz w tym, że komunikowanie we współczesnym świecie ma zdecydowaną przewagę nad rzeczywistymi faktami.”
To jest dobry czas, a może nawet ostatni czas, żeby przypomnieć znakomitą w swoim przesłaniu książkę Marka Hendrykowskiego „NEWS. Antropologia.(Po)etyka. Kultura.” Jest to traktat o słowie, jak z ewangelii św. Jana, o słowie, które niesie wiadomość, czyli newsie, o jego etyce i sile, która zmienia nam rzeczywistość. Książkę wydało Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Lubię tę oficynę. Spotykamy się zwyczajowo na targach książki w Krakowie, gdzie Wydawnictwo UAM w Poznaniu ma najciekawszą i najobszerniejszą ekspozycję, choć stoisk naukowych jest w Krakowie kilkadziesiąt. Prawdę mówiąc książkę Hendrykowskiego przegapiłem w zapowiedziach wydawniczych, w księgarniach i interenecie, choć jestem wytrawnym szperaczem. Na targach podsunął mi tę książkę Sławek Erkiert, dobry duch tego wydawnictwa.
Dlaczego to jest ostatni czas, żeby polecić traktakt Marka Hendrykowskiego o newsach? Ponieważ politycy, ludzie propagandy i marketingowcy , którzy słabo poruszają się wśród słów, dla których nie maja żadnego respektu, zdeprawowali wagę dobrego słowa i wiarygodnej informacji Z szybkością Roberta Kubicy zaczęli produkować newsy , które niczego już nie komunikują i nie służą porozumieniu między ludźmi. Wręcz przeciwnie – sieją zamęt i wzniecają nieporozumienia.
Książkę kończy nota edytorska, z której dowiadujemy się, że „Studia nad poetyką newsów oraz komunikowaniem newsowym powstawały w katach 2010 – 2016”. Właśnie, kiedy profesor Hendrykowski kończył swoje pisanie o kulturze komunikowania się i jej fundamentach, czyli newsach – za sprawa polityki przestrzeń komunikowania się polsko – polskiego zawładnęły fake newsy. Matecznikiem tego chamstwa komunikacyjnego stała się telewizja państwowa, która nazwała się polską telewizją i media rządowe.
Gorąco polecam lekturę książki prof. Marka Hendrykowskiego „NEWSY Antropologia. (PO)etyka. Kultura”. Nigdy tak nie zachęcałem do czytania.